nufnang

Selasa, 15 Mei 2012

Belajar bahasa siam

As salam

apa cite ari nie.. krang buat apa.. aku selepas konvo kira dok kat umah cam anak dara, x ada kuar p jalan2 meronda ka apa ka... perhhh... Gila sudah otak

Tapi akhirnya kuar jugak semalam p cari pokok bunga dan alatan2nya... Punya jauh p beli.. Hangpa tau kat mana, kat siam nuh.. Sampai jak kedai, terbelit-belit lidah nak cakap ngan siam x pandai cakap melayu... huhu.. gila ah... 

Alang2 dah sampai siam, p la makan Suki jap.. apa tu... Ala benda yang dibuat dari suhun dan berkuah.. Kawan aku cakap cam tempoyak.. eeeuuw, punya la sedap, ko kata gitu.. ish ish ish.. 

Aku kan selalu dah tunjuk gambar nie.. Tapi nie yang aku makan semalam le.. hehe

Aaaaa.. Selepas makan, aku pon p kat kedai mak sedara kat siam nie, al maklumlah, nak bertanyakan sesuatu... Untuk pengetahuan semua, aku nie minat ngan buku, tapi bacanya tidak.. Beli2 buat koleksi.. aduhaiii...

Alang2 dah bertanya, terus la aku mencari kedai nie... Perh, masuk2, banyak buku ada beb. KO nak apa pasal teknologi, komik, majalah, nvel dan lain2 pon ada.. huhu.. Tapi semua dalam bahasa siam.. adoyaii...

Last skali aku memang sambal satu buku nie.. iaitu kamus siam- melayu.. Ahhh, kan ada guna kan... boleh le aku membaiki bahasa siam aku... harga dia 150 bath ja persamaan dengan rm15.. 


Balik2 aku pon online le, bukan apa, kalau nak membaca, kena mengenal dulu a b c atau alif ba ta... Sama le ngan bahasa siam.. kena kenal dulu kho kai dan segala... ish3.. dasyat beb, konsonan dan ada dekat 44 belum masuk vokal.. pening2

Apa pon, nantikan perkembangan seterusnya yea...

KOPKUMKAP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...