nufnang

Sabtu, 20 Ogos 2011

KOtak

20 Ogos 2011, 942 pagi. Sejuk dan gelap. Hanya kedengaran kicauan burung dan nyanyian radio yang memutarkan lagu lama. Aku, hanya menemani tuan yang kelihatan sedih dan letih keseorangan di sini.

Masa bergerak dan radio makin menyalak dengan suara yang turun naik. Aku setia disni tanpa berganjak. Berada dalam KOtak bersama tuan untuk menghabiskan panginya tanpa gangguan.

Lama aku di Kotak ini, jarang dikeluarkan. Tapi, kata tuan, minggu depan , Kotak yang menjadi tempat bersembunyi ini akan ditinggalkan . Aku akan dibawa pulang dan dimasukkan ke kotak yang lain.

Terima kasih KOtak kerana menjadi teman sepanjang perjuangan tuan disini. Terima kasih

Zulhairi Zulkifili



..........


Jumaat, 19 Ogos 2011

BAlik Kampung....

WAh...

Cam x sabar plok nak balik Kampung.. Ari nie baru 19/8/2011... Aku baliknya 27/8/2011... Tapi, masyaallah, barang dah siap packing nie... Ye la banyak bebenor. TApi makin bertambah-tambah dekat last2 nie....

Mungkin ini yang aku alami? 

          Ye la, aku walau di kejauhan dengan my heaven, tapi pulusnya ada, pe lagi melantak le tangan nie gatai nak pegang itu, nak pegang ini... Dah le pegang, pastu terus ambik... Sampai kurus dompet aku.. Haha...

          Ok, ko bayangkan cam ne aku nak bawa barang nie... 2 beg besar untuk pakaian, 2 beg untuk Laptop, 2 beg untuk Kelepek dan geng2 dia... RAsa gam bertambah lagi gamaknye... Adoyai... TApi tak pa... KEcik punya hal da....

           Bagi sekutu-sekutu aku yang di perantauan, aku nak bagi le ko dengar lagu nie... MOga Selamat Sampai ke Kampung Tercinta.... PE pun, doakan aku skali untuk selamat sampai.....



Jumaat, 12 Ogos 2011

NAfsu RaYa

Assalamualaikum.....

Rupanya dah 12 ari kita puasa yea.... TApi Cam baru semalam baru start puasa.. hahah...

          BUlan puasa nie kalau tengok, ramai yang insaf dan mencari keredaan dan mengamalkan Hidup sederhana?.. Ahak... Ye la 2... Tapi yang selebihnya apa cerita... BIla aku tengok kat Bazar Ramadhan petang2, perh, sopping sakan... Air Ada 3 jenis kat tangan, Kuihnya campur2... Belum Lauknya lagi 2... Itu semua untuk bulan puasa......

Dalam banyak2, ada 2 3 jadi pilihan..
          MAsuk bak raya, wahhhhh, lagi meriah ceritanya... "malam nie kita pergi shopping yea, baju anak x beli lagi, lupa langsir dah 3 bulan x tukar.. Sofa dah x empuk la sayang"... ITu le antara dialog yang selalu meniti di bibir orang kita....

Apa lagi yang x beli.. bestnya.. Potongan  banyak tul

          Pom pom POm.... Dah pas raya, apa yang berlaku... "sayang, kita puasa yea, duit boleh jimat cikit. Anak abah, duit raya dapat berapa, ayah pinjam dulu, pas dapat gaji ayah bayar balik.. Hai man, makan nasik bungkus dari rumah je, hahah"...

pitih x dok.. duduk daim2 saja la...

          Nie le realiti idup kita bila puasa yea.... MOga kita belajar macam mana nak menahan nafsu... Raya bukan untuk berjoli... NIe pesan nie....

Isnin, 1 Ogos 2011

Wah,,, mula berpuasa...

Assalamualaikum....

Celik pejam celik rupanya dah masuk bulan puasa.... Perhh..

          Aku nie bukan apa, macam kejutan budaya plok walaupun dah selalu buat setipa tahun.. haha,, Semenjak dok Johor nie, makan aku nie bukan berkurang tapi makin bertambah. Satu pinggang x cukup mesti UP punya sampai 2 hingga 3 skali makan..

           Dah masuk ari pertama nie... Mula la dok pikir macam2.. itu la ini la. TApi bukan le pasai makanan ja, tapi stamina, kerja dan aktiviti... perh.. Yang penting IBADAHnya... Aku bukan le orang yang tinggi ilmu agamanya.. TApi bila dah masuk puasa nie, macam satu tarikan baru utk aku nak blaja benda2 akidah nie....

          Puasa nie betul la kata orang, menguji kita dalam perbagai aspek iaitu nafsu, keinginan, pandangan, kesabaran dll. Kalau stakat puasa makan tapi ati dan jiwanya x dijaga, x jadi juga... MOga aku leh le sabar n cuba untuk menjaga apa yang perlu dijaga.. tak gitu en/puan ?.. hihihi

          Pe pun, moga kita dapat memanfaatkan bulan puasa nie dengan sebaiknya n meneruskan kebaikan ini d masa yang akan datang..... Dah asar nie, nak jalan dulu lah yea.. Ketemu nanti.....




















link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...